Превод: ЛЮБОВ КОРАДОВА
Без месо на партито на “НОЙ”
Къде са мръвките? Това е, което се питаха гостите-невегетарианци, докато пристигаха в Boat-house в Сентръл Парк за партито по случай излизането на филма “Ной”.
Масите бяха отрупани с най-разнообразни зеленчукови блюда, но нямаше месо, риба или сирене, което не бе учудващо, като се има предвид, че режисьорът Дарън Аронофски е веган, както и библейският му герой Ной (в ролята Ръсел Кроу) от епичния двучасов филм. За да се подчертае смисълът, заложен във филма, в който участие вземат също звезди като Ема Уотсън и Дженифър Конъли, злодеят Тувал-Каин (Рей Уинстоун) стръвно отхапва главата на влечуго и го поглъща сурово. Месо = Зло. Схванахте ли?! ;) ~ Източник: www.pagesix.com
„НОЙ“
САЩ, 2014
Режисьор: Дарън Аронофски
В ролите: Ръсел Кроу, Дженифър Конъли,
Рей Уинстън, Ема Уотсън, Кевин Дюранд,
Логан Лърман, Антъни Хопкинс
Освен режисьор, Дарън Аронофски е съсценарист на филма, заедно с Ари Хендъл, и копродуцент, заедно със Скот Франклин, Мери Парънт и Арън Милчан.
Героят на Ръсел Кроул – Ной,
е веган, природозащитник и любител на животните
Вече знаехме, че Дарън Аронофски планира да покаже библейския разказ за Ноевия ковчег в екологичен контекст и ако съдим по един от първите отзиви за сценария на филма, то изглежда, че ще изиграе коза си дори по-добре от силното зелено послание на “Аватар”. Браян Годава от “Филмовия блог на Годава” обрисува Аронофския Ной като “екологично хахо” – “хипи-веган” със семейство, което избягва тълпите и живее благодарение на онова, което земята им дава. “Ной показва как семейството му «изучава света», «лекува го, доколкото може» – един вид е учен природозащитник”, пише Годава. “Но най-мистериозно се оказва, че освен това владее и бойните изкуства на някой древен нинджа от Изтока.”
Що се отнася до етикета “еко хахо”, който Годава лепва на Ной – то не е защото Годава има проблем с веганския начин на живот, правата на животните или темите за устойчиво селско стопанство, а защото онова, което по- късно се случва с историята, е вече обезпокоително за него. Версията на сценария, която той коментира, показва как Ной, след като всички са в безопасност на борда, потъва в тъмни размисли и решава, че това трябва да е последното приключение на човечеството. На никой от семейството му не е позволено да има повече деца – те трябва да се подчинят, ако ли не – всяко новородено момиче ще бъде убито.*
“В заключение Ной стига до извода, че единствената причина, поради която Бог е отредил място за него и семейството му на лодката, е, за да се погрижат за оцеляването на животните” – пише Годава – “и след това човечеството изчезва от лицето на Земята. И ще има един по-добър свят.” Аранофски коментира за SlashFilm: “Мисля, че този филм е много навременен, защото става дума за апокалипсиса на околната среда – за това, което се случва на тази планета понастоящем – тема, която е от първостепенна важност, по мое мнение, днес.” ~ Източник: www.ecorazzi.com
* В крайния екранен продукт Ной всъщност изпада в тези мрачни размисли, когато става свидетел на зверствата и кървавите “пиршества”, характерни за “Каиновия” (тоест убийствения) живот на човечеството. Освен това Ной обръща поглед и към своя свят в този момент, като започва да се съмнява, че дори той и семейството му са наистина “праведни”, отчитайки слабостите – “тъмните страни”, на всеки. Идеята е и зрителят да се замислим над себе си, но наистина от този момент нататък главният герой във филма започва да се държи като фанатик и само краят на сюжета – развръзката за свободата на избора, изкупва донякъде прекалената му и вече мрачна “правоверност.”
Интересно е само да се допълни, че в историята на екрана не е показана библейската причина, заради която Каин убива брат си Авел. Вероятно, защото тя остава неразбираема за тълкуване и до днес. Защото според Битие 4:2 земеделецът е всъщност Каин, а Авел е пастир на овце – точно наобратно на предполагаемото. И съответно Каин поднася като дар към Бога плодовете на Земята, а Авел Му принася в жертва тлъсти агънца и Бог избрал уж тлъстинките… Наистина можем много да се чудим над тази библейска дилема, ако не беше тезата, която Учителят на Мъдростта Ваклуш Толев поднася като тълкувание – че Авел е символ на физическото ни тяло, а Каин е астралът у нас. И в обратния процес на връщането ни към Отвъдното, първо умира физиката. – Б. ред.
„Eто защо за Каин Ева казва “придобих човек от Господа” (Битие 4:1). За Авел не казва това.“
~ Ваклуш Толев, “Смирението – Култура на Мъдростта”, сп. “Нур” 2/2006, www.nur.bg
„А този, който се опита да убие Каин (там изрично е казано, че Каин ще се скита и няма да умира – да, по Земята няма да умре, астралът не умира на Земята), седем пъти по-наказан ще бъде. Това, което казваше и един Христос: „Тежко на тези, които изкушат душите“!“
~ Ваклуш Толев, “Йерархия на жертвата”, сп. “Нур” 6/1993, www.nur.bg
________
Още една от причините да харесваме новия филм “Ной” е фактът, че режисьорът Дарън Аронофски е бил така добър да представи животните по двойки чрез компютърно-генерирани образи, на-место да използва живи животни. Звездата на филма, Ръсел Кроул, гостува в Шоуто на Кели и Майкъл, където ентусиа-зирано подкрепи избора на Дарън: “Като се обърнеш назад и се замислиш, няма как да не отчетеш, че това е най-хуманното решение, което би могъл да вземе. Той е голям любител и защитник на животните – активист е на PETA.” ~ Източник: www.peta.org