Breaking News
Home > ВЕГЕТАРИАНСТВОТО > ДУХОВНОСТ > ПЛУТАРХ – парливи думи за варварските навици на „дивашкото човечество“

ПЛУТАРХ – парливи думи за варварските навици на „дивашкото човечество“

ПЛУТАРХ (ок. 45 – 125)
древногръцки есеист и историк

“Най-често се разстройва храносмилателният орган след месна храна, защото тя скоро го затлачва и оставя лоши последици. За човека ще бъде най-добре да не яде никак месо, защото земята ни дава достатъчно много предмети, които ни служат не само за храна, но и за наслада. Но човек от алчност се нахвърля върху всичко, за да задоволи прищявките на своя апетит – опитва всичко, вкусва всичко и сякаш, търсейки това, което трябва да е за него, става едно всеядно животно. Той употребява месо не защото има нужда или необходимост, а от сластолюбие и пресищане, понеже вижда, че му се дава да прави свободен избор между тревите и плодовете, чието изобилие е неизчерпаемо. Той търси и намира нечиста и неудобна храна, която се доставя с цената на убиването на живи същества. И по такъв начин излиза по-жесток от най-кръвожадните диви зверове. Кръвта и месото на убитото животно могат да нахранят ястреба, вълка и змията, но за хората те са излишни храни.”

“Защо хулите земята, че уж тя не е в състояние да ви нахрани и напои?”

“Вие ме питате поради каква причина Питагор се е въздържал от употребата на месо. А аз се питам поради каква причина и в какво състояние на ума човекът допира устните си до плътта на мъртво създание, сервирано на масата пред него, и нарича храна това, което доскоро се е движело, живяло и с ужас се е съпротивлявало. Как човешкият поглед може да издържи да гледа клането на животно, при което вътрешностите се изкормват, а крайниците се отделят от тялото? Как може носът да вдишва вонята? Как езикът не се отвращава, когато влезе в допир със сокове и серум  отмъртва плът? Защо не ядем вълци и лъвове, които застрашават живота ни, а убиваме безобидни, покорни създания, които не могат да ни сторят никакво зло? Заради парче плът ние ги лишаваме от слънце, светлина и живот, на които те имат същото право, както и ние. Ако сте толкова сигурни, че животните са предназначени за ваша храна, тогава сами убийте това животно, чиято плът искате да изядете. Но го убийте с голи ръце и със зъби, а не с тояга, сатър или брадва!”

“Наричате хищни и жестоки лъвовете, тигрите и змиите, когато сами вие никак не им отстъпвате по варварство. И все пак за тях убийството е едничкото средство да съществуват, а за вас то е излишен разкош и престъпление. Всъщност ние не убиваме и не ядем лъвовете и вълците, което бихме сторили за самозащита, а напротив, оставяме ги спокойни, а преследваме и убиваме невинните, домашните, безпомощните същества, които са лишени от оръдие за самозащита. Горко на нашето дивашко човечество! Страшно е да се видят трапезите на богатите, заобиколени от тези, които простират върху тях убитите тела – касапите и готвачите. А още по-страшна гледка представлява същата трапеза подир пира, защото оголените мощи са по-грозни, след като бъдат оглозгани.”

“Ако въпреки всичко, още твърдите, че природата ви е предназначила за такава храна, тогава убивайте поне сами това, което вие искате да изядете, но вършете това само с вашите природни оръдия, без да употребявате нито ножа на месаря, нито брадва, нито сопа. И така, както вълците, лъвовете и мечките убиват сами всичко, с което те се хранят, така и вие убивайте кравата или вола, като ги захапвате с вашите челюсти, като гризете свинята с вашите зъби, като се хвърляте върху заека или овцата и ги разкъсвате на парчета, без да търсите време и място. Като извършите сами всичко това, тогава седнете на вашата трапеза. Но ако чакате някое живо и мислещо същество да бъде лишено от живот от други хора, и ако на вас самите е противно да изтръгнете сърцето на своята жертва и да пролеете нейната кръв, то защо вие, питам ви аз, в разрез с природата, се храните със същества, надарени със съзнателен живот? Нещо повече: даже след като са убити вашите жертви, вие не ще ги ядете в тоя вид, в какъвто са доставени от кланицата. Вие ги варите, печете и съвършено ги изменявате с огън и подправки. Вие напълно видоизменяте убитото животно, като употребявате десетки хиляди миризливи треви и зеленчуци, за да излъжете по тоя начин вашия естествен вкус и да го приготвите да приеме неестествената храна.”

– Из тракт „ЗА ЯДЕНЕТО НА ПЛЪТ“

Check Also

Пазарувай местно

5 причини да пазарувате местно произведени храни

Преди време организация „За Земята“ направиха социологическо проучване, показващо, че близо 94% от българите смятат …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *